Vad kommer du att minnas mest från året som var?
Lättnaden när pandemin började avta, och den dova ångesten som fick nytt bränsle när Ukraina invaderades. Pest och krig. Det är nog det som jag minns mest, som en mörk bakgrund till en handfull ljusglimtar. Det blev en resa till London, där en vän och jag utforskade två av Londons viktorianska kyrkogårdar – Highgate och Abney Park – och beundrade stenänglar och bombastiska gravmonument.
Ett par av mina noveller publicerades. Swedish Zombie släppte 13 Svarta Sagor om Övergivna Platser i februari, där min novell ”I Elden” fick dela plats med så många fantastiska berättelser, och senare gavs sommarnumret av Eskapix ut, där min novell ”En Privat Samling” var med.
Årets bok?
Jag hade turen att vinna ett ex av Markus Skölds Folktomt av Kraxa Förlag och kan bara säga: läs den. Gärna när det är tyst i huset och det enda som hörs är vinden som pressar mot fönstret. Och du har en filt och en kopp te.
Årets låt?
SKÁLDs Troll Kalla Mik, bland många andra. Men den här låten lade sig så fint tillrätta i hjärnan. En annan är Paris Palomas The Fruits.
Årets film?
Trots att jag verkligen gillar originalet såg jag mycket fram emot den nya Hellraiser och blev inte besviken. Jamie Clayton som Prästen vara bara så, ja, om jag kan unna mig en chef’s kiss så är det här. Det känns som om tekniken äntligen kan ge Clive Barkers visioner rättvisa. Alltså, de oheliga pakterna jag hade kunnat tänka mig för att få se Abarat komma till liv…
Tidigare i år såg jag You Are Not My Mother och den rekommenderar jag till alla som gillar irländsk folktro.
Årets konsert?
Det blev faktiskt två konserter i år. Heilung i Köpenhamn var en upplevelse, och helt magiskt att se dem live. De är otroligt duktiga på att skapa en atmosfär som ökar i intensitet tills det känns som om man deltar i en hednisk rit.
Trots det tror jag att SKÁLD i Malmö var att föredra, lite mer budget och intimt i en mindre lokal. Om jag kan stå så nära att jag ser bandmedlemmarna svettas så gör det ingenting att basen får glasögonen att vibrera nerför näsryggen.
Årets teveserie?
Det här året har faktiskt bjudit på en hel del sevärda serier. Del Toro's Cabinet of Curiosities var en höjdare. Som jag har väntat på en mer påkostad version av Tales from the Crypt!
Utöver det var The Sandman oväntat bra. Den hade mycket att leva upp till och vad kan jag säga? Jag blev förförd. Gwendoline Christie som Lucifer är oemotståndlig och är det något jag är kass på så är det att motstå frestelser.
Archive 81 och Chambers var riktigt bra, och jag har precis börjat se 1899 som ser lovande ut. Mörka hemligheter och esoteriska mysterier är svårslagna.
Our Flag Means Death måste också nämnas. Inte visste jag att feelgood queerpirater var något som fattades mig men där ser man. Mer, Waititi, mer!
Planer för 2023?
Produktivitet. Jag har fått bra konstruktiv feedback på mitt andra manus, så planen för 2023 är att avsluta redigeringen och hitta ett hem åt boken. Fler noveller, fler spännande samarbeten.
ALLA DELTAGARE I FARVÄL TILL 2022:
1. Sofia Albertsson Göthberg
2. Anders Fager
3. Hank Holmström
4. KG Johansson
5. Tecknar-Janne
6. Lord K Philipson
7. CJ Håkansson
8. Stewe Sundin
9. Lova Lovén
10. Ola Svensson
11. Magnus Blomdahl