Vad kommer du att minnas mest från året som var? (personligt eller professionellt, välj själv)
Professionellt: Att vi på Hastur förlag gav ut nästan 500 sidor Algernon Blackwood i och med ”Videbuskarna och andra vidunderliga berättelser” i översättning av KG Johansson. Första riktiga introduktionen på svenska av denna gigant inom den klassiska skräcklitteraturen. Det är jag förbaskat stolt över då det är ett projekt som jag har funderat på i över 10 års tid. I år blev det äntligen av.
Personligt: Att jag tyvärr måste förvånas och rysa över den grymhet vi människor utsätter varandra för: att den vedervärdige Putins övergrepp och krig mot den ukrainska befolkningen fyller mig med ett äckel och en förtvivlan jag inte riktigt kan hantera; allt jag gör sker i skuggan av detta enorma lidande som ständigt riskerar att underminera oviktiga saker som att ge ut gammal skräcklitteratur. Det känns i mörkret av detta så fattigt att glädjas åt framgångar. Men jag får väl säga som Raveonettes: ”And if the atom bomb shouldend us both, I’ll be happy to go to the stars with you.”(Uncertain Times)
Årets bok (och/eller seriebok)?
Henrik Möllers ”Bödeln i Malmö”. Denne allkonstnär levererar på alla plan och har gjort i åratal! Henriks betydelse för skräck och fantastik, genom egna verk, och genom att via sin podd ”Udda ting” levandegöra verk, legendarer och själar i periferins gränsland, saknar motstycke i vårt avlånga land.
Årets låt?
Lyssnar inte mycket på nytt – så jag lyfter upp en gammal favorit som jag av någon anledning har lyssnat om och om igen på under detta år: ”Keep the Streets Empty for Me” av Fever Ray (med Karin Dreijer från ”The Knife”).
Årets film?
Jag måste säga att jag njöt oförskämt av ”The Northman”. Alexander levererar! 😊
Årets skiva och årets artist/band?
Nick Cave, som för mig alltid är aktuell. Ingen speciell platta … eller, tja, nästan allt han har gjort. Ingen berör mig såsom Cave.
Årets konsert?
Har inte sett någon konsert i år utan återvänder till gamla favoriter på Youtube. Mazzy Stars konsert från ShorelineAmphitheatre den 10 oktober 1994. Gåshud, i synnerhet versionen av ”Fade Into You”.
Årets teveserie?
”Riket Exodus” och ”The Devil’s Hour”. Den första för att Lars von Trier alltid levererar och upprör, den andra för att Peter Capaldi är helt suverän och för att den kräver sin tittares uppmärksamhet och för att sista avsnittet är ett mästerverk i att väva samman trådar. Självfallet kommer Persbrant inte upp i Ernst-Hugos nivå och få lär komma ihåg hans prestation som Helmer jr, men serien är laddad med oförglömliga bilder – bäst är Udo Kiers gigantiska huvud och Willem Dafoe i en liten roll som demonen Grand Duc.
Planer för 2023?
Ser fram emot att ge ut en riktigt fet utgåva av Guy de Maupassants skräcknoveller i ”Mardrömmar” på Hasturförlag. Dessutom kommer Richard Marshs ”Skalbaggen” (som på sin tid sålde mer än ”Dracula”) och ”Det mörka rummet” (en roman hyllad av H.P. Lovecraft) av Leonard Cline ut på Hastur 2023 – det ser jag fram emot.
ALLA DELTAGARE I FARVÄL TILL 2022:
1. Sofia Albertsson Göthberg
2. Anders Fager
3. Hank Holmström
4. KG Johansson
5. Tecknar-Janne
6. Lord K Philipson
7. CJ Håkansson
8. Stewe Sundin
9. Lova Lovén
10. Ola Svensson
11. Magnus Blomdahl